UBUeasy - Konfigurator systemu UBUNTU

sobota, 23 stycznia 2010

Stacja dokująca Dell PD01X i Ubuntu 9.10

W tym artykule opiszę Wam współpracę stacji dokującej PD01X firmy Dell z systemem Ubuntu w wersji 9.10. W tym celu posłużę się prezentowanym przeze mnie poprzednio laptopem Dell Latitude D610.



Specyfikacja techniczna:
- Zasilacz wbudowany 130W
- Porty: 4xUSB, LAN, LPT, DVI, VGA, 2xPS/2, S-VIDEO TV-Out, S/PDIF, COM
- 1xPCI
- Złącze Multibay (DVD, dodatkowy HDD, ładowanie baterii Multibay)
- Złącze Dell D/Bay

Współpracuje m.in z:
Dell Inspiron: 500m, 510m, 520m, 600m, 610m, 8500, 8600, XPS M1710
Dell Latitude: D400, D410, D420, D500, D505, D510, D520, D531, D600, D610, D620, D630, D800, D810, D820, D830
Dell Precision Workstation: M20, M2300, M4300, M60, M6300, M65, M7090

Z okazji posiadania przez stacje dokującą slotu PCI, umieściłem tam kartę dźwiękową Sound Blaster firmy Creative (którą postaram się opisać w niedalekiej przyszłości). Laptop, który zagościł w tej stacji jest Dell Latitude D610.



Kupując na Alledrogo.pl, w zestawie była tylko sama stacja, bez CD (chociaż w sumie była niepotrzebna) oraz bez kabla zasilającego jakim była "koniczynka". Przypomniało mi się, że posiada go stary laptop, który owy kabel swój w zasilaczu miał. Więc go "pożyczyłem", ale żeby nikt się nie zorientował nagłego "zepsucia się" laptopa, postanowiłem wykonać kabel zastępczy. Był to kabel zwany euro, który budową jest bardzo podobny do koniczynki z tą różnicą, że nie posiada uziemienia oraz nie pasuje do gniazda koniczynki. Aby pasował, należy przepiłować środek tak, aby dwa złącza się oddaliły. Przy pomocy mocnych pilników cała robota razem z krzykiem trafiających pilników w palce zajęło ok. 20min, dzięki czemu zyskaliśmy kabel pasujący w gniazdo koniczynki.




Po podłączeniu wszystkich niezbędnych (i tych zbędnych) kabli i podpięciu laptopa pod stację dokującą postanowiłem uruchomić całą platformę przyciskiem POWER znajdującym się na stacji.
Pierwszym krokiem jest wejście do BIOSu i sprawdzenie opcji dotyczących współpracy laptopa ze stacją. Przy opcjach zasilania widnieje monit o używaniu zasilacza o mocy równej 130W. Przy stanie baterii natomiast pojawiła się trzecia "butla" z baterią, coś niesamowitego! Jednak radość szybko opadła po dowiedzeniu się o możliwości tylko ładowania w tym złączu, co po pewnym zastanowieniu wydaje się być całkiem normalnym, ponieważ ciężko byłoby przemieszczać się z całą bazą nadawczo-odbiorczą jaką jest laptop podpięty pod swoim centrum dowodzenia.




Co ciekawe pojawiła się także opcja uruchamiania z portu PCI, co wydaje się być plusem. Uruchomiłem swoje Ubuntu 9.10 i zabrałem się za testy: Włączyłem odtwarzacz i zacząłem słuchać muzyki... do rzeczy: Przy normalnym korzystaniu zaczęły zanikać kanały, prawy, lewy, zachowywały się, jakby karta miała jakieś zakłócenia i wystąpiło całkowite zawieszenie się sprzętów, a z karty wydostawał się głośny piszczący dźwięk, przestraszony wyłączyłem wszystko przytrzymując przycisk POWER aż do wyłączenia laptopa. Oddokowałem, odłączyłem wszystko. Odkręciłem kartę z portu PCI i ponownie, dokładniej i powoli zamontowałem ją tam z powrotem i uruchomiłem wszystko od nowa. Zaraz po uruchomieniu systemu zacząłem poszukiwać logów i znalazłem:

Jan 14 17:24:06 Garhuy kernel: [  264.937237] Uhhuh. NMI received for unknown reason b1 on CPU 0.

Okazało się to problemem hardware, więc system nie był niczego winien, a pomógł uratować sprzęt przed uszkodzeniem. Od tej pory przez cały tydzień karta spisywała się dobrze, co dowodzi, że źle zamontowałem kartę... Dziwne.



Czy laptopa można oddokować na żywca pod Ubuntu? Oczywiście, że tak. Wystarczy nacisnąć na stacji dokującej przycisk "wyrzutu laptopa" i można wyjąć włączonego laptopa ze stacji. Lecz pojawia się problem: System powiadamia przez dmesg, że zgubił kartę dźwiękową i nie może jej odnaleźć. Postanowiłem podłączyć laptopa z powrotem, wrócił internet na kablu i zasilanie, lecz karty jak nie znalazł tak jej już nie odnalazł, pomógł restart.



W wyniku lsusb po zamontowaniu stacji dokującej pojawił się nowy HUB USB dając nam w sumie 6 portów USB! (2 w laptopie i 4 w stacji)

Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 002: ID 413c:8103 Dell Computer Corp. Wireless 350 Bluetooth
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 005: ID 09da:0006 A4 Tech Co., Ltd Optical Mouse WOP-35 / Trust 450L Optical Mouse
Bus 001 Device 004: ID 413c:0058 Dell Computer Corp. Port Replicator
Bus 001 Device 002: ID 413c:0058 Dell Computer Corp. Port Replicator

Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub


Jeżeli macie jakieś pytania dotyczące stacji, piszcie w komentarzach.

10 komentarzy:

  1. Masz do tej stacji jakieś sterowniki? Jak włączyć wyjście TV(s-video)? U mnie nie działa coś

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie mam, ale wyjście TV powinno się ustawiać w opcjach grafiki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja mam tylko monitory tam, ale opcji TV nie ma... Moja karta graficzna to Intel 8285xM

    OdpowiedzUsuń
  4. Teraz właśnie testuję na Dellu D620 (który sam nie posiada wyjścia TV) i działa. Podłączyłem telewizor pod stację, uruchomiłem laptop i w opcjach monitora pojawił się drugi monitor, którym mogę zarządzać

    OdpowiedzUsuń
  5. dzięki, zrobiłem reinstalacja trochę po kombinowałem i działa

    OdpowiedzUsuń
  6. witaj, mam problem ze swoja stacją dok. Otoz jak podlaczam to tylko jest zasilanie, w biosie nie wiem co i jak, probowalem cos wlaczac ale nie wiem gdzie dokladnie, poza tym jak wlaczam stacje dok do lapka to wyskakuje komunikat zeby zeby wylaczyc kompa i cos tam wczesniej pisze po angielsku (oczywiscie jak wlaczam lapka POWER) . najlepiej jak bym ci na maila ten screen wyslal , pomozesz. Jak mozesz to pisz na gg 31312597 lub na maila, matt.tbg@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  7. a jaki dysk twardy proponujesz tam zamontowac ?>?

    OdpowiedzUsuń
  8. Najgorsze jest to, że kupiłem kieszeń do Della, do tego dysk i muszę Was zmartwić. W stacji kieszeń z dyskiem nie działa, tylko do laptopa można podpiąć. Przez to napęd mam w stacji, a w laptopie dziurę, bo czasami korzystam z zewnętrznego...

    OdpowiedzUsuń
  9. Zamierzam kupić tą stację do mojego Della d600 i chciałbym dać do stacji kartę graficzną na pci. Czy karta w stacji zastąpi tą w laptopie i czy będzie wyświetlany obraz na laptopie czy tylko na dodatkowym monitorze? Czy to w ogóle zadziała?

    OdpowiedzUsuń
  10. U siebie nie testowałem, a czytając zagraniczne fora jedni mówią, że powinno działać, inni zaprzeczali. Do tej pory nikt jeszcze nie powiedział czy działa.

    Niestety nie mam już laptopa, aby sprawdzić.

    OdpowiedzUsuń