UBUeasy - Konfigurator systemu UBUNTU

czwartek, 8 grudnia 2011

Rozwiązanie problemu zużycia energii w Ubuntu 11.10

Jednym z problemów, który pojawił się w wersji 2.6.38 jądra Linuksa jest zużycie energii. W rzeczywistości, wielu użytkowników zauważyło nadmierne zużycie zasobów, szczególnie wraz z nadejściem nowego jądra Linux 3.x. Niektórzy użytkownicy zauważyli mniejszy czas na baterii z Ubuntu 11.10 niż w wersji 10.10 lub wcześniej, problem  wynika właśnie z Linuksa, które ma problemy z użyciem ASPM (Active State Power Management).

Na szczęście poprawki przez Matthew Garrett (inżynier Red Hat) , może rozwiązać ten problem poprzez pobór mocy do normalnego poziomu. Nowy patch najprawdopodobniej zostanie zintegrowane w nowej wersji 3.3 Linuksa .


Zespół Ubuntu Kernel w ostatnich tygodniach dokonał zmian w domyślnej wersji jądra w Ubuntu, który został zbudowany z nowymi poprawkami rozwiązujące ten problem.

Aby zainstalować nowe jądro wystarczy pobrać 3 pakiety poniżej i zainstalować.
Jeśli zainstalowałeś program ubueasy, wystarczy tylko zaktualizować system.

sudo dpkg -i *.deb
sudo apt-get install -f

W nadchodzącym Ubuntu 12.04 LTS kernel powinien posiadać już te poprawki. 

18 komentarzy:

  1. Na tej stronie jest cały temat o tym:
    https://wiki.ubuntu.com/Kernel/PowerManagementASPM

    Jest tam też link do patcha.

    OdpowiedzUsuń
  2. "Zespół Ubuntu Kernel w ostatnich tygodniach dokonał wersji domyślnego jądra w Ubuntu , który został zbudowany z nowymi poprawkami , które powinny wreszcie rozwiązać ten problem."

    Przeczytaj to zdanie jeszcze raz (jeżeli nie wiesz, o co chodzi, to nawet kilka razy), a potem popraw bo to na pewno po polsku nie jest.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za zwrócenie uwagi ;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czy to znaczy, że wreszcie bateria na ubuntu 11.10 będzie trzymała mi tyle co na win7 a nie połowę tego czasu?

    OdpowiedzUsuń
  5. Będzie trzymać tyle samo co w Ubuntu 10.10, a raczej powinna. Windowsa 7 aktualnie nie posiadam, więc nie mogę się wypowiedzieć na ten temat.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bo mam straszny problem z czasem pracy na baterii. Nowy laptop asusa (x53sv) na win7 w trybie quiet office (albo jakoś tak) pozwala mi pracować 4.5 - 5 godzin. Na ubuntu 11.10 czas pracy na baterii wynosi od 2:20 do 2:40 co jest niezwykle smutne.

    Próbowałem już między innymi instalacji programu Jupiter oraz dodania do pliku /etc/default/grub komendy "pcie_aspm=force"

    http://notatnik.mekk.waw.pl/archives/276-Chodniejszy_laptop_pod_Ubuntu_1110.html

    http://www.webupd8.org/2011/06/linux-kernel-power-issue-fix.html

    w odpowiednim miejscu ale efekty są mizerne :(

    jak tylko przetestuje wyżej opisaną łatkę to dam znać czy przynosi zadowalające efekty.

    OdpowiedzUsuń
  7. U mnie przedstawia się to następująco:
    Ubuntu 11.10 z pcie_aspm=force - 11,4W
    Ubuntu 11.10 z poprawionym kernelem - 11,2W
    Ubuntu 11.04 z pcie_aspm=force - 9,1W!

    No i właśnie z tego powodu siedzę na starszej wersji Ubuntu. Do tego jako środowisko ma jeszcze GNOME2 i lepiej skonstruowany interfejs Unity niż w nowszej wersji 11.10.

    Pobór energii mierzyłem programem powertop.
    A sprzętem jest netbook Asus 1015pn.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ale rozumiem, że do 11.04 jedynym rozwiązaniem jest pcie_aspm=force -- powyższa poprawka znajduje tylko zastosowanie do 11.10?

    OdpowiedzUsuń
  9. Tak. Tutaj jest jeszcze kernel 2.6.38, który po wpisaniu formułki co podałeś pobiera tyle energii ile powinien.
    To co się stało z kernelami od 3.0 (czyli od 11.10) to istna katastrofa. Wpisanie pcie_aspm=force niewiele daje. Niby 2W więcej, ale bardziej słychać wiatrak i bardziej czuć ciepło pod sprzętem.

    Mam nadzieję, że Ubuntu 12.04 LTS przyniesie lepsze rezultaty...

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam, to ponownie ja.
    Obecnie siedzę na ubuntu 11.04.

    Wpisałem pcie_aspm=force poprzez edycję pliku

    /etc/default/grub

    zmieniając linię

    GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"

    na

    GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash pcie_aspm=force"

    jednak wydaje mi się, że operacja ta niedokońca odniosła efekt, ponieważ w logach mam:


    Dec 10 23:45:38 arymanus-X53SV kernel: [ 0.000000] PCIe ASPM is forcedly enabled
    Dec 10 23:45:38 arymanus-X53SV kernel: [ 1.543631] ACPI FADT declares the system doesn't support PCIe ASPM, so disable it

    Czyli wygląda jakby przez chwilę zaczęło być ok a potem znowu zostało wyłączone. Pobór mocy wg powertop mam 20.9 wata. Co wydaje mi się trochę za wysokie... Laptop jest nowy więc nie mam porównania z wynikami na starszych linuxach, ale jak pisałem wcześniej czas pracy na baterii na ubuntu jest zdecydowanie krótszy od czasu na win7.

    Będę wdzięczny za wszelkie rady.
    Jednocześnie jeżeli nie jest to odpowiednie miejsce na tę dyskusję, za co w takiej sytuacji przepraszam, to proszę o polecenie forum na którym możemy o tym podyskutować.

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie wspomniałeś, ale mam nadzieję że po tych wszystkich krokach wykonałeś:
    sudo update-grub2

    i ponownie uruchomiłeś komputer? Jeśli nie to wykonaj. Zainteresuj się też programem Jupiter, który zarządza zasilaniem, taktowaniem procesora i pozwala wyłączyć BT, Wifi, Touchpad.

    OdpowiedzUsuń
  12. Wykonalem wczesniej
    sudo update-grub

    i restart, bo tak było w tekście z którego korzystałem. Teraz zrobiłem tak jak podałeś z tą dwójką jednak nadal mam:


    arymanus-X53SV:~> cat /var/log/syslog | grep ASPM
    Dec 11 00:22:37 arymanus-X53SV kernel: [ 0.000000] PCIe ASPM is forcedly enabled
    Dec 11 00:22:37 arymanus-X53SV kernel: [ 1.563523] ACPI FADT declares the system doesn't support PCIe ASPM, so disable it

    Jupiter zainstalowałem i teraz mam zużycie 18.0 W (wyłączone wifi i bluetooth) co szacowane jest na 3.4 godziny, czyli trochę lepiej. Ale nie ukrywam, że powinno starczać na jakieś 4.5 godziny.

    OdpowiedzUsuń
  13. Spróbuj jeszcze dodać do /etc/default/grub:
    acpi=force acpi_osi=Linux

    Jeśli to nie pomoże to nie mam pojęcia jak Tobie pomóc :/

    OdpowiedzUsuń
  14. Dodać w tym samym miejscu co tamto?

    OdpowiedzUsuń
  15. Niestety dodanie tych opcji również prowadzi do braku efektu :(

    OdpowiedzUsuń
  16. Znalazłem temat, w którym też występuje ten problem:
    http://ubuntu.pl/forum/viewtopic.php?f=139&t=153498

    Spróbuj sposobów z tego wątku.

    OdpowiedzUsuń